دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی

دهمین نشست هیئت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت برخط برگزار شد



این نشست که دکتر حسینی؛ رییس گروه ناتک دانشگاه نیز در آن حضور داشت با حضور دکتر غلامی؛ مقام عالی وزارت عتف، رؤسای هیئت‌های نظارت استانی، دبیران، مدیران نظارت و ارزیابی زیرنظام های آموزشی، مدیران دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاه های دولتی برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر منتظر؛ رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در این نشست که با محوریت "نظارت بر آموزش‌های الکترونیکی و ارتقای کیفیت آن، به صورت وب کنفرانس در تالار شهدای جهاد علمی وزارت عتف برگزار شد، اظهار داشت: حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی که مبتنی بر نیازهای کشور و نیز آینده نگاری صورت می‌پذیرد باید دارای اهداف تعریف شده باشد، پس از این گام و در مرحله اجرایی بحث حمایت و پشتیبانی مطرح می شود که به عنوان مثال اگر قرار است در برنامه پنج ساله ششم شاخص استاد به دانشجو به عددی برسد این امر مستلزم تامین هیات علمی و منابع مالی مناسب است که همگی در حوزه پشتیبانی مطرح می شود و مرحله آخر این چرخه، نظارت و ارزیابی است که اصلاح کننده مسیر و تضمین کننده کیفیت می باشد.
وی افزود: در بحث بهبود و ارتقای کیفیت، دو واژه اصلی «نظارت» و «ارزیابی» مطرح می شود. نظارت ناظر بر پالایش فرایندهای جاری و اصلاح آنهاست و ارزیابی ناظر به بررسی عملکرد و تطابق آن با اهداف برنامه ریزی شده است. تلاش مرکز نظارت و ارزیابی، توجه به این دو بال به طور همزمان است تا به کمک آن، امکان ارتقای کیفیت پدیدار شود.
وی گفت: برای ورود به بحث ارزیابی در محیط‌های علمی ما نیاز داریم تا هیئت‌های نظارت و ارزیابی و مدیران دانشگاه ها و پژوهشگاه ها با مبانی این موضوع آشنا شوند لذا کارگاه‌هایی را به شکل وبینار در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه ها برگزار خواهیم کرد. نکته مهم دیگر این است که ما تاکنون بیشتر بحث نظارت و ارزیابی را در محدوده مؤسسات آموزشی داشتیم و الان زمان آن آغاز شده که به بخش پژوهشی و فناوری هم ورود پیدا کنیم و طبعاً در این محیط‌ها دست ما به سوی هیئت‌های نظارت و ارزیابی دراز است تا با بهره مندی از دانش، خبرگی و تان اجرایی همکاران عزیزمان در هیئت ها و در استان‌ها بتوانیم پهنه گسترده نظام علمی کشور را در بخش آموزشی، پژوهشی و فناوری رصد و ارزیابی کنیم.
دکتر منتظر خاطرنشان کرد: سیاست مرکز نظارت و ارزیابی در دانشگاه‌ها‌، پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری پیگیری موضوع نظارت و ارزیابی با دو هدف اصلی است: هدف نخست بازخورد دادن به موسسات است که آنها را مطلع کنیم که از چه نقاط ضعف و قوتی برخوردار هستند و هدف بعدی اصلاح و بروزرسانی سیاست‌ها و مصوبات درون ستاد است که در این راه هیئت‌های نظارت و ارزیابی و مدیران نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها می‌توانند کمک شایانی را برای تحقق این اهداف داشته باشند.

ارزیابی تجربه آموزش‌های غیر حضوری در دوره همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹
دکتر رحیم صفری معاون مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم نیز در گزارشی با اشاره به ارزیابی تجربه آموزش‌های غیر حضوری در دوره همه گیری بیماری کووید ۱۹ گفت: در این مسیر گام های اجرایی شامل تدوین پرسشنامه ویژه دانشجویان، استادان و دانشگاه ها، پیاده سازی پرسشنامه ها، جمع‌آوری و پالایش داده ها و تهیه گزارش های توصیفی و تحلیلی بود که این فرایند در اردیبهشت ماه آغاز و ۳۶۵ دانشگاه در این طرح مشارکت کردند.
وی در خصوص ابعاد آمادگی دانشگاه ها جهت آموزش های غیر حضوری گفت: بررسی زیر ساخت های ارتباطی، آمادگی منابع انسانی، آمادگی ساختاری و آمادگی زیرساخت اطلاعاتی از ابعاد این بررسی بود.


تاریخ: ۱۳۹۹/۰۶/۰۶ ۱۲:۰۶ | دفعات بازدید: ۲۱۳ بازدید

برچسب ها: -



نظرات



ثبت نظر