دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی

اولین همایش ملی پژوهش های کاربردی در تاریخ، فرهنگ و بیداری اسلامی برگزار شد



اولین همایش ملی «پژوهش های کاربردی در تاریخ فرهنگ و بیداری اسلامی»در روز بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی توسط دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی با همکاری دانشگاه های بزرگ و انجمن های علمی کشور به منظور شناخت ابعاد پژوهش‌های انجام شده توسط جامعه فرهیخته و علمی کشور در حوزه بیداری اسلامی با حضور 83 دانشمند به نام داخلی و خارجی با شاخص ISC به صورت مجازی برگزار شد

رییس دانشگاه سید جمال الدین اسدابادی در این همایش اظهار کرد: دانشگاه جامعه محور سیدجمال الدین اسدآبادی  با ماموریت  علوم انسانی و اسلامی در راستای تحقق گام دوم  بر آن است برند  اندیشه ناب و پایتخت اندیشه ناب بیداری اسلامی در روند یک کار علمی  را در دیار سید جمال تبیین کند که  این امر با انجام پژوهش های علمی و کنفرانس ها و همایش های مختلف بین المللی و ملی و داخلی و کشوری محقق خواهد شد.

حسین مرادی مخلص با بیان اینکه تفکرات بیداری اسلامی را مدیون قدم ها و چهره بی بدیل  سیدجمال الدین اسدآبادی  هستیم  گفت: همایش ملی پژوهش های کاربردی در تاریخ، فرهنگ و بیداری اسلامی به عنوان اولین کنگره بزرگداشت سید جمال به معنای واقعی توسط دانشگاه سید جمال در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه اگر چه سیدجمال الدین اسدآبادی دارای فرزند نبوده اند اما امروز همه فرزندان دیار سیدجمال و جهان اسلام فرزندان بیدارگر جهان اسلام هستند خاطر نشان کرد: با ظرفیت ناب دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی در بحث بیداری اسلامی روند یک دانشگاه مستقل با حمایت مسولین شهرستان و مجموعه استانی و ملی در حال اتفاق است .

مرادی مخلص همچنین خاطر نشان کرد: دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی به عنوان چهارمین دانشگاه مستقل دولتی در استان همدان بوده که از سال 90 با مأموریت در حوزه علوم انسانی و اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده و 10سال از عمر این دانشگاه چابک می گذرد و طی این مدت دستاوردهای ارزشمندی داشته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی یک نگین برای دیار مصلح شرق است به طوریکه این فضای علمی و ظرفیت آکادمیک می تواند محور توسعه پایدار شهرستان باشد، تصریح کرد: فعالیت سیدجمال الدین اسدآبادی منطقه ای و ملی نبوده بلکه جهانی فعالیت داشته و جهانی گام برمی داشته است که با معرفی افکار و اندیشه های این سید جلیل القدر، می توان او را برای شهرستان ماندگار کرد.

 

در ادامه امام جمعه اسدآباد هم گفت: 18 اسفند روز بزرگداشت بیدارگر مشرق زمین با شخصیتی ممتاز و مثال زدنی به عنوان اسوه فرهیختگان و با روحیه حقگویی و شجاعت است .

حجت الاسلام سید موسی حسینی مجد افزود :

امروز دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی نمایانگر افکار و اندیشه بیدار گر مشرق زمین و مرکز تخصصی برای آنان که مشتاق آشنایی با ایشان هستند بوده و اسناد، کتابها و مقالات سیدجمال الدین اسدآبادی در کتابخانه تخصصی دانشگاه که امروز افتتاح شد برای کسانی که دنبال اندیشه ها ی این بیدارگر هستند  می توانند از آن بهره مند شوند .

وی با بیان اینکه سید جمال با اندیشه پاک و ناب و نبوغ خود به کشورهای مختلف در قاره های گوناگون سفر کرد و به دنبال آن بود تا در جوامع بین الملل اثر گذار بوده و بیداری اسلامی را به وجود آورد خاطر نشان کرد: امروز رهبر بزرگ عالم تشیع و آزادی خواهان عالم امام خامنه ای (مد) در باب اندیشه های ایشان نکات فراوان دارد از جمله  در 30  خرداد سال 60 در روزنامه  جمهوری اسلامی سید جمال الدین اسدآبادی را به عنوان  اولین  شخصیت  که  بیداری اسلامی را مطرح کرد و آغاز گر این نهضت بود معرفی می کند و در خطبه نماز جمعه سال 1389 به جایگاه کاری و نبوغ سیدجمال اشاره دارد و وی را مردی بزرگ و اسلام خواه  و مبارز و شجاع  می داند.

حسینی مجد همچنین با اشاره به شهید مطهری در کتاب خود با نام بررسی نهضت اسلامی در 100 سال اخیر گفت: مطهری در این کتاب خود سید جمال را سلسله جنبان صد سال اخیر می نامد و می گوید سید جمال، بیداری اسلامی را در جامعه آغاز کرده و بازگشت به اسلام نخستین و دوری از بدعت و تن دادن به حقایق را ایشان مطرح کرده است.

وی با اشاره به اینکه دیدگاه سید جمال آن بود که عقب ماندگی مردم جبران شود و به اسلام اصیل باز گردند افزود: امروز قریب به نیم قرن است بنیانگذار انقلاب اسلامی با تکیه به مردم و اعتماد مردم اندیشه های پاک ایشان را در کشور ایران اسلامی به صورت عملی پیاده کرد .

حسینی مجد با بیان اینکه سید جمال اگر آرزوی  بیداری اسلامی  داشت اما رهبر معظم انقلاب با بازکردن اندیشه های ناب اسلامی عملأ این امر را پیاده کرد.

 

سپس رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به عنوان سخنران اصلی همایش بر ضرورت احیا بنیاد سید جمال الدین اسدآبادی تاکید کرد و بیان داشتند: بنیاد سید جمال الدین اسدآبادی چند سال پیش مصوب شد که احیای آن ضرورت بسیاری دارد چرا که هر چه به این میراث و سرمایه بزرگ ارزنده توجه کنیم سرمایه اجتماعی و تقویت ملی کمک کرده ایم .

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رستمی با اشاره به برگزاری چنین همایش های مداوم و پردامنه خاطر نشان کرد: سید جمال الدین اسدآبادی شخصیتی بود که با سیاست ورزان و فعالان سیاسی جهان اسلام زمان خود متفاوت بود و به مسائل مبتلا به زمان خود به درستی واقف بود.

وی با بیان اینکه شناخت از گذشته و توجه به چشم انداز و آینده خطیر زمان خود و اشراف و احاطه  سید جمال خصوصیت ممتاز وی در بین هم عصران خود بود تصریح کرد: زمینه دامنه قله رفیع و تحولات و اتفاقات را اگر ریشه یابی کنیم به حرکت های سید جمال در منطقه جهان اسلام از شمال افریقا تا شبه قاره افریقا باز می گردد.

رستمی مطرح کرد: سیدجمال الدین اسدآبادی دردهای جهان اسلام را در سه درد اصلی شناخته بود و سایر دردها را ریشه در این سه درد می دانست؛ 1-جهل و بی توجهی به محیط 2- نادانی به آسیبها 3-ظرفیت هایی که موجب عقب ماندگی علمی و اجتماعی و به تبع سیاسی و اقتصادی و درد مزمن سیاسی اجتماعی شده بود.

وی با تاکید بر تولید و بازنشر موضوعات در رابطه با سید جمال الدین اسدآبادی و تداوم این نوع از برنامه ها خاطر نشان کرد: لبه برنده استعمار نیز موجب ضربه بیشتر به جامعه اسلامی در زمان سید جمال شده بود و استعمار پادشاهان، حکام، سلاطین و استعمار انگلیس و فرانسه زمینه ساز آسیب و جریان ظالم و غارت گر شد.

رستمی با اشاره به اینکه سید جمال این آسیب ها را شناخت و با بنیان قوی و علمی و جسمی خود بیداری اسلامی را در پیش گرفت گفت: سید جمال خود را از ازدواج محروم می کند که اهداف بیدارگری اسلامی را پیاده کند و برای بیداری مردم گام بردارد.

سخنران اصلی همایش سید جمال الدین را با یک قلم توانا در بیان افکار خود دانست و افزود: جمع این خصوصیات ارزشمند علمی و قلمی در این مواجهه توانمند می ماند .

حجت الاسلام رستمی با تاکید بر اینکه سید جمال الدین در فهم مسایل قائل به اولویت بندی بود و با دسته بندی مسائل وقتی که جهالت و استبداد را می داند حل مشکل جهان را در کنار سلاطین قرار گرفتن می بیند .

وی با بیان اینکه  اگر نقد کنند که چرا وی با سلاطین ارتباط می گیرد  خاطر نشان کرد: وی ضمن فهم آسیب ها اولویت بندی در مسائل دارد و  اين اقدام وی ناشی از رفتار اصیل و هوشمندانه ایشان است.

رستمی اظهارکرد: خواست سید جمال است که تعلقات مانع تحقق اندیشه وی در بحث بیداری اسلامی نشود و برای همین هیچ گاه خود را اسدآبادی معرفی نمی کرد و وی تربیت کننده شاگردان بسیاری است و نگاه او نگاه عام با تعیین اولویت هاست و از جزییات که آسیب وارد می کند دوری می کند .

وی تصریح کرد: سید جمال به دنبال حرکت دادن جهان اسلام و به دنبال قابلیت های بزرگ است و در مقابل بی دینی به شدت مبارزه می کند.

سخنران اصلی همایش با تاکید بر اینکه سیدجمال در دفاع از دین و در مقابله با دشمنان خارجی غیور بود و در  راسخ بودن اعتقادات وی نباید تردید کرد خاطر نشان کرد:

وی به دنبال مواجهه با دشمنان بیرونی، اختلافات درونی را تنزل داده و از ارتباط با رهبران غافل نیست و اگر زمانه سید جمال را بدون ارتباط در نظر بگیریم حرکت مردم بدون وی عقیم بود.

وی  ادامه داد : سید جمال الدین امام زمانه را می شناسد از هر کاری که به صلاح جامعه بود کوتاهی نمی کرد و اگر توجه به قدرتمندان دارد به دلیل اینکه از اسباب و امکانات وقت اگر استفاده نمی کرد رسیدن به افکار و اندیشه هایی که در نظر داشت امکان پذیر نمی شد.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه سید جمال الدین برای مبارزه با استعمارگران در کنار حکام قرار می گیرد  گفت: این کار دانشگاه در برگزاری همایش بسیار قابل تحسین بوده و حتما توجه به مجموعه هایی که ظرفیت ها را به بالفعل برساند باید توجه شود.

 

در ادامه همایش، دبیر علمی همایش هم با بیان اینکه تداوم این همایش ها گام مهمی در راستای اهداف اصیل جمهوری اسلامی و انقلاب است. دکتر فرامرز میرزائی افزود:

میراث سید جمال در دنیای عرب در دست انداز بدی افتاده و تنها با تلاش علمی می توان این موضوع را که دنیای عرب را رنج می دهد و از ناحیه آنان موجب عقب ماندگیشان شده است را نجات داد.

دکتر فرامرز میرزایی با اشاره به اینکه خردورزی از مهمترین ویژگی های سید جمال الدین  بوده و وی به دنبال خردورزی بود تصریح کرد: باید بتوانیم با راه اندازی کارهای مانا و اندیشه هایی که تمدن را بر اساس پایه خردورزی ایجاد کند گام برداریم و این امر نقش اندیشمندان و دانشمندان جهان اسلام را سنگین تر می کند .

وی با بیان اینکه دست انداز و گفتمان سلفی گری حتی در بین دانشمندان و پزشکان بزرگ عرب مشاهده می شود  یاد آور شد: گفتمان تمدن ساز سیدجمال امروزه با جدیت بسیار از طرف جمهوری اسلامی نیاز است پیگیری شده و دنیای عرب را از این دست انداز خارج کند و این وظیفه امروز در قبال زحمات و رنج های سید جمال الدین اسدآبادی است .

میرزایی اضافه کرد: حضور سیاسی، قدرتمند و مرجعیت آیت الله سیستانی در برهه بد دست انداز بد جهان عرب یک عامل ماندگار در زیر سلطه نرفتن عراق در جهان عرب بوده که این امر نشات گرفته از افکار و اندیشه های سید جمال در بین کشورهای عرب بوده است .

دبیر علمی همایش با بیان اینکه سید جمال می خواست بگوید اسلام یک دین بیدار است و خواب آلوده نیست اظهار کرد: دشمنان امروز برآن هستند که بگویند اسلام ضد تمدن و خشن و خرافی است که باید بفهمانیم اسلام دین خرد ورزی وعقلانی وپرعطوفت است و استمرار این برنامه ها  از نقش موثری در این راه برخوردار خواهد بود.

 

سپس فرماندار اسدآباد هم با بیان اینکه این همایش در خانه علم و دانش  و در محل دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی برگزار می شود که این امر موجب مسرت مردم دیار سید جمال الدین اسدآبادی است گفت: سید جمال با اندیشه های والا و مترقی خود الهام بخش آزادیخواهان بود و وی با سیره و راه بازگشت به بیداری اسلامی تلاش برای ایجاد وحدت داشتند .

سعید کتابی با اشاره به سفرهای متعدد سید جمال در راستای یک نظام حاکمیتی در جهان اسلام تربیت شاگردان بسیار افزود:سید جمال  اموریت خود را بیداری اسلامی می دانست و فعالیت خود را با روزنامه هایی چون عروه الوثقی با توجه به اقتضائات زمان خود  انجام می داد.

وی هوش و زکاوت، نفوذ کلام، قدرت القاء، آشنایی با جهان و زمانه خود، شناخت دردمندی جهان را از خصوصیات، ویژگی ها و موفقیت های سید جمال عنوان کرد و یاد آور شد: امیدواریم برگزاری این همایش ها در معرفی این بیدارگر تداوم یابد .

کتابی با تقدیر از ریاست دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی و رییس همایش و دست اندرکاران برگزاری این همایش گفت: با توجه به اینکه اعتقاد داریم دانشگاه نقطه عطف هر منطقه است با  وجود دانشگاه سید جمال امیدواریم تحولات ارزنده و ارزشمندی در راستای رشد و توسعه شهرستان داشته باشیم.

 

در ادامه نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به زندگی سیاسی، اجتماعی  سیدجمال در مقابله با استعمارگران وقت و سفرهای متعدد وی  برای پیوند جهان اسلام  افزود: انتشار روزنامه های فراوان و بیان اندیشه های ناب خود درقالب روزنامه، نشست های بزرگ علمی، ارایه مقالات ارزشمند را از جمله فعالیتهای وی می توان برشمرد.

کیومرث سرمدی واله با اشاره به روح و روان جامعه ایران در زمان سید جمال به لحاظ سیاسی اجتماعی که با گوشه نشینی، ترس، عدم رضایت به وضعیت موجود، فقر، بیسوادی و خودکامگی   سلاطین وحکام همراه بود تصریح کرد: در این شرایط فضای بسته، آزاداندیشی به نام سیدجمال الدین حسینی اسدآبادی از محله سیدان اسدآباد در مقابل استعمار سر برآورد

وی  با تقدیر از دانشگاه و ریاست دانشگاه در برگزاری این همایش گفت: اگر ریشه آزادی خواهی در اقصا نقاط دنیا ریشه دوانده از وجود شاگردان و تربیت شدگان و اندیشه های سید جمال بوده و انتظار است اندیشمندان به این آسیب های نو ظهور که موجب گرفتاری جوانان شده راهکارهای خود را ارائه دهند .

 

در ادامه روند برگزاری افتتاحیه همایش، استاد دانشگاه اصفهان؛ دکتر اصغر منتظر القائم در این همایش اظهار کرد: ظهور سید جمال الدین اسدآبادی به عنوان شخصیت تمدن ساز در عصر غیبت در عالم اسلام بوده و به فکر تمدن سازی اسلامی بویژه در عصر انقلاب صنعتی  بود .

وی با اشاره به اینکه در انقلاب صنعتی وی به روشن شدن عقب ماندگی از قافله رشد دنیای اسلام پی برد گفت: سیدجمال به دنبال راه حل برای علت عقب ماندگی کشورهای اسلامی بود و راهکارهای جبران این عقب ماندگی را پیگیری کرد.

منتظر القائم  با تاکید بر اینکه سید جمال به دور از غرب زدگی برای حفظ میراث اسلامی و بیداری اسلامی پرداخت گفت: در جوامع اسلامی سید جمال دو مشکل اساسی می دید که جهل و استبداد یکی از این موارد بود و معتقد بود اگر مردم از جهالت بیدار شوند استعمار نمی تواند بر آنان نفوذ کند .

وی با بیان اینکه برخی از فعالیتهای ایشان در راستای آگاهی بخشی به مردم بود تصریح کرد: فعالیتهای سید جمال در بنیانگذار بودن جهان اسلام گرایی وی کاملا مشهود است .

استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به نظام سازی فرهنگی اندیشه سید جمال الدین اسدآبادی خاطر نشان کرد: اندیشه احیاگری سیدجمال بر پایه روا داری دینی استوار بوده و از دیدگاه وی علم مقدس بود و می توان سید جمال را به عنوان اندیشه اصلاح دینی و بازگشت به اسلام دانست.

منتظر القائم همچنین خاطر نشان کرد: در اندیشه سید جمال، نژاد گرایی معنا نداشت و او بر آن بود قومیت ها را بردارد و اتحاد اسلامی ایجاد کند و جامعه اسلامی به تکنولوژی مصلح  و بیداری اسلامی حاصل شود و برای همین در هر جامعه ای به شکل همان جامعه وارد می شد به نحوی که ایرانی او را ایرانی و هندو او را هندو و افغانی او را افغانی می دانست .

وی با اشاره به اینکه سید جمال به فقر زدایی، سبک زندگی اسلامی، علم اندوزی تاکید داشت گفت: سید جمال معتقد بود وظیفه مردم داشتن منصب و حقوق مشخص نیست بلکه ارشاد و تعلیم و ارتقا آگاهی و علم آموزی با عمل نیک اسj.

 

سپس دکتر سید مهدی ساداتی نژاد؛ استاد دانشگاه تهران و رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس نیز با اشاره به بررسی و تحلیل نقش سیدجمال در اندیشه های اصلاح گرایانه عبدالحمید بن بادیس الجزایری گفت: بسیاری از افراد تحت ثاثیر سید جمال قرار گرفتند که در این مسیر فکری در الجزایر عبدالحمید بن بادیس الجزایری هم دنبال کننده اندیشه های سید جمال در سه محور احیای اسلام، زبان عربی به عنوان زبان قرآن و نیز مبارزه با بدعت ها و خرافات شد.

وی گفت: یکی از اقدامات مهم بن بادیس در الجزایر بومی سازی اندیشه های سید جمال بوده و بر آن است در الجزایر جوهر تفکر سید جمال را برون سازی کند .

ساداتی نژاد یاد آور شد: در همین راستا اقدام به تاسیس جمعیت علما و آگاه سازی و رنسانس اسلامی در الجزایر مانند رنسانس اسلامی سید جمال دارد.

وی خاطر نشان کرد: حرکت اصلاح گرایان بن بادیس سه مولفه داشت که اصلاح مبانی عقیدتی الجزایر، اصلاح اخلاق و رفتار الجزایر و مبارزه با خرافات را از جمله این مولفه ها به رهبری بن بادیس می توان برشمرد.

 

در ادامه، دو تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه کوفه؛ عمار عبودي محمدحسين نصار با موضوع

" السید الجمال الدین الاسدآبادی في عيون معاصريه كتاب الحصون المنيعة في طبقات علماء الشيعة للشيخ علي كاشف الغطاء تا 1340 هجري"

و دكتر علاء حسين عبدالامير الرهيمي با موضوع " السید الجمال الدین الاسدآبادی و حوز هالنجف الاشرف" به ارائه سخنرانی پرداختند.

 

در لحضات پایانی افتتاحیه همایش از خانواده مرحوم دکتر سید هادی خسرو شاهی؛ سید جمال الدین شناس و پژوهشگر، خانواده مرحوم دکتر مهدی فیضی سخا؛ عضو فقید هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه، پرفسور فرامرز میرزایی؛ رییس سابق دانشگاه و دبیر علمی همایش و مهندس فعله گری؛ شهردار اسدآباد تجلیل شد.

 

در پایان گفتنی است به گزارش دکتر سید محمد حسینی؛ دبیر اجرایی همایش: 83 مقاله  خارجی و داخلی به فارسی به دبیرخانه همایش دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی ارسال شده که 80 درصد دانشگاه ها در این همایش دارای مقاله هستند و 20  درصد مابقی دانشگاه ها نیز اگر در این همایش مقاله ندارند، جزء دانشگاه های فنی بوده و با دانشگاه سیدجمال مرتبط نبوده اند.

تعداد داور ملی و بین المللی برای داوری مقالات در این همایش 25 نفر بوده و این همایش با 9 محور شامل بازگشت به اسلام، دشمن ستیزی و استعمارستیزی، حرکت اسلامی معاصر، همگرایی و وحدت جوامع اسلامی، خودسازی و تمدن اسلامی، علم و اسلام، انعکاس بیداری اسلامی در ادبیات فارسی و عربی، ادبیات مقاومت و بیداری اسلامی و نقش فرهنگ در تعلیم و تربیت در قالب چهار پنل، همزمان و بصورت مجازی تا ساعت 17 این روز ادامه یافت.

در پایان و اختتامیه همایش، دکتر مرادی مخلص؛ رییس دانشگاه و همایش ضمن تقدیر و تشکر از همه دست اندرکاران برگزاری این همایش ملی، این مهم را گام اول در راستای تحقق آرمان های دانشگاه خواندند و پایان همایش را اعلام داشتند.

سپس دکتر سید محمد حسینی؛ دبیر اجرایی همایش، بيانه پاياني اولين همايش ملي پژوهش­هاي كاربردي در تاريخ، فرهنگ و بيداري اسلامي را قرائت نمودند. (جهت مشاهده متن بیانیه کلیک فرمایید)


تاریخ: ۱۳۹۹/۱۲/۱۸ ۱۶:۱۲ | دفعات بازدید: ۲۱۱۶ بازدید

برچسب ها: -



نظرات



ثبت نظر