دانشکده علوم انسانی - دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
-
گروه جغرافیا
گروه جغرافیا
گروه جغرافیای دانشگاه سیدجمالالدین اسدآبادی در سال 1391 با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی در رشته آبوهواشناسی فعالیت خود را آغاز کرد و از سال 1402 علاوه بر مقطع کارشناسی، در مقطع کارشناسی ارشد رشته آب و هواشناسی گرایش تغییر اقلیم نیز اقدام به پذیرش دانشجو نموده است.
گروه جغرافیا در این دانشگاه علاوه بر داشتن کارگاه آموزشی مدرن، مجهز به سیستمهای رایانه جدید، انواع نقشههای جغرافیایی، سیستم موقعیتیاب جهانی، انواع دوربینهای تئودولیت و توتال استیشن، ابزار نقشه برداری و نقشه کشی جهت استفاده دانشجویان در دروسی مانند برنامه نویسی، نقشهخوانی، نقشهبرداری، سامانه اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور می باشد.
معرفی رشته کارشناسی جغرافیا
جغرافیا از جنبه بنیادی، علم فضاشناسی و از جنبه کاربردی، علم فضاسازی قلمداد میشود و مسئولیت مهمی جهت شناخت مسایل و ابعاد فضایی زندگی بشر و کمک به زیست بهتر انسان در مکان و فضا در راستای توسعه پایدار کشور دارد. این رشته دانشگاهی همچنین به ارتباطسنجی میان انسان و محیط زیست میپردازد و از این دیدگاه، ویژگیهای فیزیکی سیاره زمین مانند آب و هوا، ناهمواری، توپوگرافی و ... و ویژگیهای انسانی مانند جمعیت، فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و ... مورد کنکاش علمی قرار میدهد.
موقعیتهای شغلی فارغالتحصیلان جغرافیا و آب و هواشناسی
فارغالتحصیلان رشته جغرافیا بسته به گرایش تحصیلی و علاقمندی میتوانند در سازمان هواشناسی، سازمان زمینشناسی، سازمان نقشهبرداری، سازمان برنامه و بودجه، نیروهای مسلح، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان محیط زیست، استانداری، شهرداری، آموزش و پرورش، مسکن و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، صنایع دفاع، میراث فرهنگی و گردشگری و سایر زیرمجموعهها و شرکت های خصوصی مربوط به آنها مشغول به کار شوند.
معرفی رشته کارشناسی ارشد آب و هواشناسی گرایش تغییر اقلیم
رشته آب و هواشناسی که گاها اقلیم شناسی نیز خوانده میشود، علمی است که فرایندهای حاکم در داخل جو از جمله انرژی و پراکنش آن در سطح سیارهای زمین، حرکات جوی، تغییرات فراسنجهای اقلیمی و قانونمندهای حاکم بر این حرکات و تاثیرات این فعالیتها بر زیست انسانها، جانداران و محیط بیجان کره زمین را مطالعه میکند. در حقیقت این رشته پاسخ علمی به این نیاز انسان که همواره در طول تاریخ تلاش کرده است که بتواند محدودیتهای جغرافیایی را که به سبب تغییر اقلیم و گرمایش جهانی رخ داده است را تعدیل کرده و یا راههای سازگاری با این پدیده اقلیمی را پیدا کند، میپردازد.
موقعیتهای شغلی فارغالتحصیلان جغرافیا و آب و هواشناسی
فارغالتحصیلان رشته جغرافیا بسته به گرایش تحصیلی و علاقمندی میتوانند در سازمان هواشناسی، سازمان زمینشناسی، سازمان نقشهبرداری، سازمان برنامه و بودجه، نیروهای مسلح، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان محیط زیست، استانداری، شهرداری، آموزش و پرورش، مسکن و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، صنایع دفاع، میراث فرهنگی و گردشگری و سایر زیرمجموعهها و شرکت های خصوصی مربوط به آنها مشغول به کار شوند. -
گروه تاریخ
تاریخ و تمدن ملل اسلامی
رشته «تاریخ و تمدن اسلامی» یکی از رشتههای علوم انسانی در دانشگاههاست که طی آن دانشجویان، تاریخ سیر تحولات سیاسی، تمدنی و فرهنگی اسلام و دستاورد های گونانگون علمی، فرهنگی، تمدنی، سیاسی و اجتماعی جوامع مسلمین از بدو ظهور اسلام تا دوران معاصر را مورد مطالعه قرار میدهند. به گونه ای که فارغ التحصیلان این رشته شناخت عمیق و جامعی از تاریخ و تمدن ملل اسلامی به دست می آوردند. به نحوی که هیچ گاه در برابر فرهنگها و تمدنهای دیگر احساس حقارت و خود کم بینی و وادادگی بدانها دست نخواهد داد.
رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی نخستین بار در 1335 با عنوان فرهنگ اسلامی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران تاسیس شد و در سال 1348 به فرهنگ و تمدن اسلامی و در 1361 به تاریخ و تمدن ملل اسلامی تغییر نام داد و پس از آن بهتدریج در دانشگاههای دیگر نیز پایهگذاری شد. بزرگانی چون محمدابراهیم آیتی، مجتبی مینوی، امیرحسن یزدگردی، سیدجلالالدین محدثارموی، محمدتقی دانشپژوه، عبدالحسین زرینکوب، منوچهر ستوده، ابوالقاسم اجتهادی و هادی عالمزاده از استادان موسس و بهنام این رشته محسوب میشوند. این رشته از سال 1392 در دانشکده علوم انسانی دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی تاسیس شد.
اهداف رشته:
هدف اصلی این رشته شناخت تاریخ و دستاوردهای تمدنی ملل مسلمان و سهم آنان در کارنامه فرهنگ و تمدن بشری و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مراکز، سازمانها و ادارات فرهنگی، آموزشی و پژوهشی کشور است. سرفصلهای کل این رشته در حوزه جوامع اسلامی، تاریخ صدر اسلام، دوره خلافت راشدین، تاریخ امویان، عباسیان، فاطمیان و سایر حکومتهای اسلامی در شرق و غرب جهان اسلام است. در حوزه تمدنی تاریخ هنر و معماری اسلامی ، تاریخ آموزش و پرورش در جهان اسلام، تاریخ علوم در جهان اسلام، تاریخ تشکیلات و سازمانهای اداری در جهان اسلام، مطالعات اسلامی در غرب و آشنایی با وضعیت کنونی کشورهای اسلامی مهمترین دروس این رشته است که در کنار آنها درسهایی مانند روش تحقیق، شناخت منابع و مآخذ، خطوط و کتیبههای اسلامی، آموزش زبان عربی و جغرافیایی تاریخی جهان اسلام جهت تقویت و کسب مهارتهای لازم برای استفاده از منابع و مآخذ در انجام پژوهشهای تاریخی طراحی شدهاند.توانایی فارغ التحصیلان و بازار کار
- تدریس در مدارس و دانشگاهها (در صورت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر)؛
- کارشناس امور فرهنگی در سازمانها و ادارات؛
- تامین و تربیت نیروی انسانی لازم برای رایزنهای فرهنگی در خارج کشور؛
- تربیت پژوهشگر در زمینه مطالعات اسلامی برای مراکز فرهنگی، تاریخی و دینی؛
- همکاری با مراکز اسناد، کتابخانهها، موزهها و سازمان میراث فرهنگی؛
- فعالیت در زمینه تألیف، ترجمه و ویراستاری متون تاریخی.
تاریخ محض
رشته تاریخ محض به بررسی علمی رویدادهای گذشته بشر، با تکیه بر منابع معتبر و روشهای تحقیق تاریخی میپردازد. هدف این رشته، شناخت دقیق و تحلیلی از چگونگی شکلگیری تمدنها، حکومتها، فرهنگها و روابط میان جوامع در طول تاریخ است.این رشته در سال ۱۴۰۳ در دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی راه اندازی شد.اهداف آموزشی:
تربیت کارشناسان آشنا با تاریخ ایران، اسلام و جهان
توسعه مهارتهای تحلیل تاریخی و تفکر انتقادی
آشنایی با شیوههای پژوهش و ارزیابی منابع تاریخی
حفظ و احیای میراث تاریخی و فرهنگیمهمترین دروس:
تاریخ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی ایران قبل و بعد از اسلام
تاریخ جهان (باستان، میانه، معاصر)
تاریخ اسلام و تمدن اسلامی
مبانی اندیشههای سیاسی در تاریخ
روش تحقیق در تاریخ
شناخت ، نقد و بررسی منابع تاریخی
متون تاریخی به زبان فارسیتوانمندیهای لازم برای دانشجویان:
علاقهمندی به مطالعه و تحقیق
دقت در جزئیات و تفکر تحلیلی
توانایی درک و تفسیر متون تاریخیزمینههای شغلی فارغالتحصیلان:
تدریس در مدارس و دانشگاهها
پژوهشگری در مؤسسات علمی و فرهنگی
کار در سازمانهای میراث فرهنگی، موزهها و کتابخانهها
فعالیت در حوزه تولید محتوای تاریخی (کتاب، فیلم، مستند، رسانه)
همکاری با مراکز نشر، ترجمه و آرشیو
چرا تاریخ بخوانیم؟
با تحصیل در رشته تاریخ، نه تنها گذشته را میشناسید، بلکه چراغی برای درک بهتر حال و آینده در دست خواهید داشت. این رشته دیدی عمیق، گسترده و انتقادی نسبت به تحولات انسانی به شما میدهد.چرا تاریخ بخوانیم؟
با تحصیل در رشته تاریخ، نه تنها گذشته را میشناسید، بلکه چراغی برای درک بهتر حال و آینده در دست خواهید داشت. این رشته دیدی عمیق، گسترده و انتقادی نسبت به تحولات انسانی به شما میدهد.
اهداف:
تاریخ به عنوان یکی از مهمترین دانشهای هویت بخش جایگاهی بس مهم در میان سایر علوم و ازجمله علوم انسانی واجتماعی به خود اختصاص داده است. برای این رشته در مقطع کارشناسی می توان دو دسته اهداف پژوهشی و آموزشی را در نظر گرفت:اهداف پژوهشی:
تربیت دانش آموختگانی که با اندوخته هایی شایسته از آگاهی های تاریخی که بتوانند با نگاهی انتقادی،روشمند و مبتنی بر باورها و ارزشهای بومی، به تاریخ ایران و سایر نقاط جهان بنگرند؛ و از مهارت لازم برای
پژوهش علمی متناسب با مقطع تحصیلی خود در این زمینه برخوردار باشند.
اهداف آموزشی:- برخورداری از آگاهی های تاریخی با بهره گیری از رهیافت های گوناگون؛
- برخورداری از نگاه انتقادیِ روشمند و مبتنی بر باورها و ارزشهای اسلامی-ایرانی و بومی؛
- برخورداری از توان فهم یافته های علمی موجود در زمینة تاریخ ایران و مهمترین فراز های تاریخ جهان؛
- برخورداری از آگاهی و مهارت لازم برای پژوهش در زمینه های تاریخی متناسب با مقطع تحصیلی خود؛
- برخورداری از آگاهی و مهارت لازم برای آموزش در زمینه های تاریخ ایران و سایر نقاط جهان متناسب با مقطع تحصیلی خود
- برخورداری از توانائی های مطالعات میان رشته ای.
اهمیت و ضرورت رشته:
تحول همه جانبه و بنیادی در دانش تاریخ و رشته های وابسته به آن در گرو دست یافتن به یک نظام معرفتی نو، روزآمد
شدن تجربه های بومی در چارچوب تمدن ایرانی-اسلامی، آشنایی با تحولات بزرگ جهان، و متناسب با واقعیتهای
جامعه ایران، برای کُنشگری در قلمرو تاریخ شناسی، تاریخنگری و تاریخنگاری است. برنامة کنونی رشتة تاریخ بر مبنای
چنین رویکردی به عنوان یکی از پنج رشته علوم تاریخی در مقطع کارشناسی 3 طراحی شده است.
ضرورتهای بازنگری این رشته را به شرح زیر میتوان برشمرد:
• بالا بردن ضریب نقش آفرینی علوم تاریخی در:
- هویت بخشی،
- افزایش حس تعلقات دینی و ملّی،
- خودآگاهی و خوباوری ملی
-
گروه مشاوره